بهینه سازی سایت برای Privacy by Design Principles

پیاده‌سازی سیستم‌های Privacy by Design و Privacy by Default پراناتک

پس اگر بخواهیم همیشه جای خود را در گوگل حفظ کنیم باید طبق الگوریتم های جدید سایت خود را بروز رسانی کنیم. در روش اول یعنی روش سئو اصولاٌ باید هزینه زمان بیشتری را صرف کنیم تا بتوانیم، در رتبه های برتر گوگل قرار بگیریم. در روش دوم یعنی گوگل ادوردز بیشتر هزینه مالی در نظر گرفته می شود و در یک بازه زمانی کوتاه مدت در رتبه های برتر خواهیم بود. بهتر است قبل از آنکه وارد عمل برای طراحی و توسعه وبسایت شوید تا حدی با موضوعات امنیتی آشنایی پیدا کرده و مطمئن شوید که آسیب‌پذیری‌های عمومی در وبسایت‌تان وجود ندارد. در گذشته تنها کسی را که می‌شد به عنوان خطاکار حملات دانست سرویس میزبانی بود. با این حال، امروزه چیزهای بسیار زیادی تغییر کرده است و در این جریان توسعه‌دهندگان و طراحان وظایف بسیار سختی را بر عهده گرفته‌اند.

ناوبری راحت، رنگ‌بندی مناسب و چیدمان اصولی المان‌های صفحه، نمونه‌هایی از تجربه کاربری است.طبیعتا راحتی کاربران در زمان کار با سایت می‌تواند نقش بسزایی در بازدید وبسایت داشته باشد. شاید بگویید که نیازی به دریافت داده‌های بیشتر از کاربران ندارید اما این موضوع یکی از اصول تجربه کاربری است و شما باید از آن استفاده کنید. از طرفی دیگر وبسایت شما باید یک Privacy Policy مشخص داشته باشد که در آن به صورت شفاف مواردی که از کاربران برای وبسایت جمع‌آوری و ذخیره می‌شود را ذکر کند. منظور ما از طراحی گرافیک ساخت گرافیک های سنگین و تو در تو نیست. هرچقد طراحی سایت ساده تر، شیک تر و راحت تر باشد کاربران بیشتر در آن سایت خواهند ماند این یک موضوع بسیار مهم است. اگر کاربر وارد سایت شود و نتواند موضوعی که به دنبال آن است به راحتی پیدا کند، از آن سایت خارج خواهد شد و دیگر به آن سایت باز نمی گردد.

بیشتر طراحان وبسایت صرفا به این فکر می‌کنند که وبسایت‌شان چگونه کار می‌کند و ظاهر آن به چه شکلی است، اما دیگر به فکر امنیت و حریم شخصی کاربران نیستند. طراحی سایت حرفه‌ای و اصولی نیازمند رعایت کردن اصول و استانداردهایی است که می‌توانند تأثیر بسزایی در موفقیت یک وب‌سایت داشته باشند. در این مقاله به 10 اصل مهم در طراحی سایت خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کند وب‌سایتی کاربرپسند، بهینه و مدرن و با سرعت بالا داشته باشید. طراحان و توسعه‌دهندگان باید سر این موضوع که چه اطلاعاتی از کاربران جمع‌آوری کنند به یک نقطه مشترک برسند. به یاد داشته باشید که محافظت از داده‌های کاربران به معنی محافظت از مشتری است، عاملی که باعث پایداری یک کسب و کار می‌شود. مدت‌ها پیش وبسایت‌ها بسیار ساده بودند، ما چیزی تحت عنوان شخصی‌سازی تجربه کاربری برای کاربران نداشتیم و همه چیز بسیار ساده تعریف می‌شد.

کلمه کلیدی است که مشخص می کند که سایت شما در کدام نتایج جستجو نمایش داده شود. اما برای کسب‌وکارهای کوچکتر، هاست اشتراکی لینوکس گزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ای است، در حالی که برای سایت‌های پرترافیک، سرور ابری می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد. همچنین، اگر بازار هدف شما در کشورهای دیگر است، می‌توانید از سرور خارج از کشور استفاده کنید. موتورهای جستجو مثل google، bing، ask و مانند این ها که اصولا ما بر روی google کار می کنیم. چون وقتی سایتی را برای گوگل سئو کنیم عموماٌ در بقیه موتورهای جستجو هم بالا خواهیم آمد. رعایت این ۱۰ اصل در طراحی سایت، نه تنها باعث بهبود عملکرد سایت می‌شود، بلکه به رشد کسب‌وکار شما نیز کمک خواهد کرد.

سئو و بهینه سازی سایت ها الگوریتم هایی است که اگر آن ها را در طراحی سایت خود رعایت کنیم می توانیم در صفحات اول موتورهای جستجو قرار بگیریم. البته شاید برای شما سوال باشد که قرار گرفتن در صفحات اول چه مزایایی برای سایت ما دارد؟همراه ما باشید تا بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم. برخی از فاکتورهای مهم آن مانند تولید محتوا، لینک سازی و موارد فنی در حوزه سئو مانند سرعت سایت و بحث های مانند تجربه کاربری است. البته نگران نباشید قرار نیست هر 200 فاکتور را رعایت کنید و حتی رعایت همه آن ها آنقدر ها هم کار سختی نیست و نسبت به موضوع سایت می تواند این فاکتورها تغییر کند. قبل از انجام هر کاری باید کلمه کلیدی کسب و کار خود را پیدا کنید و در طراحی سایت خود بیشتر به آن کلمه کلیدی بپردازید.

در این روش هزینه ای به گوگل می دهیم و نسبت به تعداد کلیک هایی که در سایت ما انجام می شود و ورودی می گیریم از پول ما کم می شود و با تمام شدن بودجه ما از رتبه های اول حذف خواهیم شد. یعنی با میزان بودجه ای که تعیین می کنیم می توانیم در رتبه های برتر بمانیم. XSS یا Cross-site scripting آسیب‌پذیری است که می‌تواند بدون آنکه متوجه شوید وبسایت‌تان را نابود کند. توی این بخش یاد می‌گیریم چطور این دو اصل رو به‌صورت عملی توی پروژه‌ها و کسب‌وکارها پیاده کنیم.

یکی از اولین و مهم ترین گام‌ها در طراحی سایت، انتخاب و ثبت دامنه مناسب و انتخاب هاستینگ با کیفیت است. ثبت دامنه با نامی مرتبط با کسب‌وکار شما می‌تواند تأثیر مثبتی بر سئو و برندینگ داشته باشد. همچنین، استفاده از هاست اشتراکی لینوکس یا سرور ابری به بهینه‌سازی عملکرد سایت کمک می‌کند. همچنین با خرید دامنه .com از میزبان، یک هاست اشتراکی پر سرعت رایگان یک ماهه نیز به شما تعلق می‌گیرد. موتورهای جستجو برای نمایش سایت ها در صفحات مختلف معیارهای زیادی را در نظر می گیرند.

GDRP یا مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا یکی از قواعد سفت و سخت برای حفاظت از داده‌های کاربران است که در ۲۵ می سال ۲۰۱۸ در سراسر اتحادیه اروپا به اجرا در آمد. در‌واقع به عنوان یک طراح وبسایت شما باید خودتان را با قواعد ذکر شده در GDRP آشنا کرده و آن‌ها را روی محصولات دیجیتالی که ایجاد می‌کنید اعمال نمایید. برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با فاکتورهای سئو و بهینه سازی مقاله (با تمام جزئیات سئو و بهینه سازی آشنا شوید.) را مطالعه کنید. امروزه حضور در شبکه‌های اجتماعی برای افزایش بازدید و تعامل کاربران ضروری است. یک سایت حرفه‌ای باید دکمه‌های اشتراک‌گذاری و لینک‌های مرتبط به شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد.

سرعت بارگذاری سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو و تجربه کاربری است. بیشتر کاربران منتظر بارگزاری طولانی مدت وبسایت‌ها نمی‌مانند. استفاده از سرور ابری می‌تواند در افزایش سرعت بارگذاری صفحات موثر باشد. البته برای شروع کار وبسایتتان، انتخاب هاست اشتراکی لینوکس یا ویندوز به بسته نیاز، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. همچنین، فشرده‌سازی تصاویر، بهینه‌سازی کدهای CSS و JavaScript و استفاده از کشینگ از جمله راهکارهای بهبود سرعت سایت هستند.

اما این حالت‌ها به سرعت تغییر کرد و حال شما می‌توانید براساس داده‌هایی که از کاربران دریافت می‌کنید تجربه‌ای شخصی‌سازی شده به آن‌ها تحویل دهید. شخصی‌سازی شامل بازیابی اطلاعاتی می‌شود که از کاربران دریافت می‌شود، از این رو می‌شود که قابلیت‌های استفاده بهتری از وبسایت را برای کاربران فراهم کنید. لینک سازی داخلی در هر وب سایت همان آسانسوری است که ما را به دیگر مقالات و صفحات هدایت می کند. استفاده از لینک های داخلی علاوه بر اینکه حرکت کاربران در سایت را هدفمند و بهینه می کند، در درک ارتباط محتوا و صفحات نیز توسط ربات های گوگل نقش به سزایی دارد. طراحی تجربه کاربری به معنای ارائه یک محیط کاربری ساده، روان و جذاب برای کاربران است.

از انتخاب دامنه مناسب تا استفاده از فضای میزبانی مناسب، تمامی این موارد می‌توانند نقش کلیدی در موفقیت وب‌سایت شما داشته باشند. حال طراحان و توسعه‌دهندگان باید در قدم‌های اول ساخت وبسایت به امنیت و حریم شخصی آن فکر کرده و براساس یک چارچوب مشخص حرکت کنند. چهارچوبی که در رابطه با امنیت و طراحی وبسایت مطرح است Privacy By Design نام دارد که می‌گوید تکنولوژی ها در خلال طراحی‌شان باید روی حفاظت از داده نیز تمرکز داشته باشند. در GDPR مشخص شده که Privacy by Design باید شامل مواردی مانند رمزگذاری داده‌ها، ناشناس‌سازی، احرازهویت کاربران و پیاده‌سازی تکنیکی موضوعات خاص شود. به عنوان طراح و یا توسعه‌دهنده وبسایت شما نقش بسیار مهمی را در محافظت از کاربرانی دارید که با وبسایت شما تعامل برقرار می‌کنند. البته با وجود اینکه چنین قضیه‌ای باید جدی گرفته شود اما بخش بزرگی از طراحان وبسایت به این قضیه باور نداشته و فکر نمی‌کنند که محافظت از کاربران وبسایت بخشی از وظیفه آن‌ها است.

در سال ۲۰۱۵ توسعه‌دهندگانی که وبسایت Alpine Bank را ایجاد کردند به عنوان مسئول ۱۵۰ هزار دلار دزدیده شده بانک معرفی شدند. رای دادگاه بر این منوال بود که چرا این توسعه‌دهندگان اطلاعات مشتری‌ها را رمزنگاری نکرده بودند و یا حداقل از یک سیستم آنتی‌ویرویس در مدیریت سرویس میزبانی استفاده نکرده بودند. حتی اگر یک ثانیه سایت ما دیر لود شود، امکان خارج شدن کاربر از سایت ما بسیار بالا است و این بسیار برای رتبه سایت ما مخرب خواهد بود. برای افزایش سرعت سایت خود باید زمان بگذاریم تا در کمترین زمان ممکن لود شود. برای اینکه یک سایت بهینه داشته باشیم باید از اول کار طبق الگوریتم های سئو پیش برویم. تکنیک های زیادی در حوزه سئو وجود دارد که بستگی به نوع هدف، نحوه اعمال و میزان اعمال این تکنیک ها متفاوت است.

استفاده از گواهینامه SSL، بروزرسانی مداوم  CMS، و پشتیبان‌گیری دوره‌ای از سایت از جمله اقداماتی است که باعث افزایش امنیت سایت می‌شود. در زمان انتخاب میزبانی وبسایت خود باید به این نکته توجه داشته باشید که سرویس شما دارای امنیت بالایی باشد. در سرویس‌های میزبانی میزبان، به موارد امنیتی توجه ویژه ای شده است. اگر بخواهیم به صورت غیر تخصصی بیان کنیم، اگر سایتی به وب سایت شما لینک دهد این لینک به عنوان لینک خارجی در نظر گرفته می شود. همچنین، اگر شما نیز به یک سایت دیگر لینک داده باشید آن لینک هم، یک لینک خروجی محسوب می شود. قرار گرفتن لینک سایت ما در سایت های دیگر منبع عالی برای به دست آوردن رتبه بندی بالا در مورتوهای جستجوگر هستند.

رابط کاربری و تجربه کاربری تاثیر بسیاری در جذب کاربر وفادار دارند. در این مقاله از برندایده می خواهیم درباره اصول طراحی سایت بهینه صحبت کنیم. در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم در رابطه با مهمترین موضوعاتی صحبت کنیم که به عنوان یک طراح و یا توسعه‌دهنده وبسایت باید در ارتباط با امنیت وبسایت آن‌ها را در نظر بگیرید. اگر بتوانید چنین کاری را به خوبی انجام دهید قطعا به عنوان نکته‌ای مهم می‌توانید در رزومه‌تان آن را بنویسید. در روند ساخت یک وبسایت سازندگان آن نیاز دارند که به منابعی مانند سرورها، دیتابیس، پسوردها و… دسترسی داشته باشند.

آیا همچنان به اهمیت سئو ایمان نمی آورید؟ پس برای پیشرفت در فضای آنلاین به سئو و بهینه سازی نیاز داریم. امروزه کاربران از دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، تبلت و کامپیوتر برای مرور وب استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع وب‌سایت شما باید واکنش گرا ( ریسپانسیو) طراحی شود تا در تمام دستگاه‌ها به‌خوبی نمایش داده شود. به همین دلیل طراحان وب باید توجه بسیار زیادی به APIها، المان‌های HTML، کوکی‌ها و منابع اشتراکی Cross-Origin داشته باشند. تمام این مکانیسم‌ها می‌تواند روی امنیت وبسایت تاثیرگذار باشد.

اما اگر این اطلاعات بدست افراد اشتباهی سپرده شود امنیت وبسایت تهدید خواهد شد. از طرفی دیگر اگر طراح وبسایت یک آسیب‌پذیری هر چند کوچک را به صورت ناخواسته در وبسایت به وجود بیاورد، شانس بیشتری را برای افشای داده‌های شخصی کاربران توسط نفوذگرها به وجود آورده است. رخنه و افشای داده‌های شما می‌تواند در یک چشم به هم زدن کل شرکت و سرمایه شما را بر باد دهد. تولید محتوای مفید، ارزشمند و بهینه شده برای موتورهای جستجو، می‌تواند رتبه سایت را در گوگل بهبود بخشد. برای ایجاد وبسایتی امن طراحان و توسعه‌دهندگان وب باید با همدیگر همکاری داشته باشند. البته ممکن است بگویید که طراحان در بخش فرانت-اند کار می‌کنند و توسعه‌دهندگان روی بک-اند تمرکز دارند، این دو به همدیگر مرتبط نیستند!

این دو بخش باید با همدیگر همکاری داشته باشند چرا که اطلاعات از سمت مشتری جمع‌آوری شده «فرانت-اند» و نیاز به پردازش و مدیریت دارند «بک-اند». بنابراین باید بین این دو انعطاف و همکاری کافی وجود داشته باشد. تا وقتی تولید محتوای با ارزش و مفید نداشته باشیم انجام هیچ یک از این کارها اهمیتی نخواهد داشت. رعایت فاکتورها در کنار تولید محتوای منحصر به فرد تاثیر گذار خواهد بود. در هنگام تولید محتوا باید به همه سوالات کاربران در زمین کاری خود پاسخ دهید تا کاربر را به مشتری تبدیل کنید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری